10 Eylül 2009 Perşembe

Otizmde Milli Eğitim Bakanlığı ile Tohum Otizm Vakfı İşbirliği


26 Haziran 2007 tarihinde, Milli Eğitim Bakanlığı ile Tohum Otizm Vakfı arasında “Otizmli Çocukların Eğitiminde İşbirliği Protokolü” imzalandı. Otizmli çocukların eğitsel değerlendirme ve tanılanmasında çalışan personel ile eğitiminde çalışan öğretmenler ve otizmli çocukların ailelerini kapsıyor. İki yıl süreyle geçerli olacak protokol çerçevesinde, Rehberlik ve Araştırma Merkezleri’nde (RAM) çalışan 180 rehber öğretmene ve 120 özel eğitim öğretmenine verilecek eğitimle uzmanlık kazandırılarak 4.000 otizmli çocuğa ulaşılması hedefleniyor.

Milli Eğitim Bakanlığı ve Tohum Otizm Vakfı, otizmli çocukların eğitiminde iki kuruluş arasında işbirliğini öngören bir protokol imzaladı. 26 Haziran Salı günü Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik ve Tohum Otizm Vakfı Başkanı Mine Narin tarafından imzalanan “Otizmli Çocukların Eğitiminde İşbirliği Protokolü” otizmli çocukların yaş ve gelişim özellikleri dikkate alınarak ihtiyaçları doğrultusunda eğitim imkanlarından en üst düzeyde ve erken dönemde yararlandırılmasını amaçlıyor.

Otizmde Erken Tanı ve Eğitim Büyük Önem Taşıyor

Yaşam boyu süren, sosyal ilişkilerde güçlük, iletişimde zorluk, sınırlı ilgi alanları ve tekrarlayıcı davranışlarla boy gösteren bir gelişim bozukluğu olan otizmin tek tedavi şekli sürekli ve yoğun eğitim. Eğitimin başarısında ise, erken tanı büyük önem taşıyor.

Tohum Otizm Vakfı için gönüllü çalışacak olan Tuba Ünsal’ın da hazır bulunduğu imza töreninde, Milli Eğitim Bakanı Sayın Doç. Dr. Hüseyin Çelik, Tohum Otizm Vakfı Başkanı Sn. Mine Narin ve İstanbul İl Milli Eğitim Müdürü Sn. Ata Özer de yaptıkları konuşmalarda tüm çocukların eğitim hakkı üzerinde durarak yapılacak çalışmaların otizmli çocukların gelişimi açısından çok önemli bir adım olduğunu vurguladılar.

Dünyadaki gelişmekte olan ülkelerde halen 140 milyon çocuğun eğitimden yoksun olduğunu ifade eden Mine Narin, bunların 30 milyonunu engellilerin oluşturduğunu söyledi. Sn. Narin sözlerini şöyle sürdürdü:

“Vakfımız tarafından hazırlanan ‘Türkiye’de Gelişimsel Yetersizlik Alanı ve Özel Eğitim’ başlıklı raporumuz ile özel eğitim alanında dünyadaki uygulamalara dayanarak Türkiye’deki durumu değerlendirdik. Özellikle bu alanda çok ciddi bir uzmanlaşmış öğretim görevlisi sıkıntısı yaşanmaktadır. Daha net bir ifade ile Türkiye’de gelişimsel yetersizlik alanında 7.000 eğitmene ihtiyaç bulunmaktadır. Bunlardan 2.000’inin otizm konusunda uzmanlık kazanması gerekmektedir; maalesef halen gelişimsel yetersizlik alanında tüm üniversitelerimizden mezun sadece 2.050 eğitmen bulunmaktadır. En önemlisi, dünyadaki eğitim uygulamalarının sürekli olarak takip edilmesi ve bilimsel-dayanaklı uygulamaların seçilerek ülkemizde de yaygınlaştırılmasıdır. Tohum Otizm Vakfı da bu alanda üzerine düşen vazifeyi yerine getirmektedir.”

Bilindiği gibi 2003 yılında hiçbir kar amacı gütmeden kurulan Tohum Otizm Vakfı, otizmli çocukların erken tanısı ve eğitiminin yaygınlaştırılması konusunda çalışmalar yürütüyor. Bu amaçla, Sağlık Bakanlığı işbirliği ve Avrupa Birliği’nin mali desteği ile Kocaeli, Bursa, Adana, İzmir ve Gaziantep’te erken tanı için özel tarama projesi başlatan vakıf, 2003 yılından bu yana da Milli Eğitim Bakanlığı ve Sağlık Bakanlığı işbirlikleri ile çeşitli illerden 920 öğretmen ve 1.100 sağlık görevlisine otizm hakkında eğitim verdi. Vakıf, daha önceki çalışmalarına ek olarak iki yıl içerisinde 300 eğitmene daha eğitim verecek.

Milli Eğitim Bakanlığı ile imzalanan işbirliği protokolü çerçevesinde başlatılan otizmli çocuk ailelerini bilgilendirme eğitimleri için öncelikle AB Otizm Tarama Projesi’nin devam ettiği beş ilden başlayarak 180 rehber eğitmene eğitim verilecek. Aynı dönemde, otizmli çocukların eğitiminde nitelikli eleman ihtiyacını karşılamaya yönelik olarak otizmli çocukların eğitiminde çalışan 120 özel eğitim öğretmenine de uzmanlık kazandırılacak. Bu çerçevede, Tohum Otizm Vakfı tarafından düzenlenen ve 100 saatlik teorik, 60 saatlik uygulamalı eğitimden oluşan üç aylık eğitim programında eğitim almaya başlayan ilk 60 öğretmen de imza töreninde hazır bulundu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder